La Granja - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Fleur Leferink - WaarBenJij.nu La Granja - Reisverslag uit Ambato, Ecuador van Fleur Leferink - WaarBenJij.nu

La Granja

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

12 Oktober 2012 | Ecuador, Ambato

Hallo lieve allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle lieve bemoedigende reacties!

Ik heb weer even een computer tot mijn beschikking omdat ik de muziek steeds aan moet zetten voor een soort volksdans die de kinderen van het project aan het oefenen zijn, ondertussen kan ik even wat schrijven.

Ondertussen heb ik helemaal mijn draai gevonden op het project. Er zijn nog steeds moeilijke momenten, maar die worden steeds minder. Doordat het spaans ook steeds beter gaat, lukt het me beter om de kinderen aan te spreken op hun gedrag en ook leuke gesprekken met ze te hebben. Wel blijven de kids nogal wisselvallig. Ze kunnen ´s ochtends heel lief zijn en ´s middags echt niets meer van je willen weten. Ook is bas´ Ipod gestolen, wat wel een hele schok was en een deuk in het vertouwen. Daniel de waarschijnlijke ´dader´ is niet meer terug gekomen naar het project. Hij is vanaf maandag dus weer op straat. Toen Bas en ik woensdag door Ambato liepen zagen we hem heel slaperig in een portiek zitten. Toen hij ons zag bleef hij eerst twijfelachtig staan en rende toen steeds achteromkijkend weg. Het was zo raar om hem ineens te zien zitten in zijn schooluniform met verder niets bij zich. Bij de gedachte dat hij ´s nachts alleen is in de kou wordt ik helemaal naar. Veel mensen in Ecuador vinden Ambato ook een gevaarlijke stad (sommige plekken). Geen plek voor een jochie van negen om alleen te leven.

De Granja is niet alleen voor de kinderen die er wonen, maar ook voor kinderen uit de buurt een plek om ´s middags na school te komen om te eten, huiswerk te maken en te spelen. Ik en de andere vrijwilligers helpen daar vaak bij. Dan heb ik een soort mini klasje van tienjarige die ik moet helpen met hun huiswerk in het Spaans. Veel zinnigs kan ik niet toevoegen, maar het is wel heel gezellig. De kinderen vinden het leuk om even te komen kletsen of na het huiswerk te spelen. We voetballen, volleyballen of basketballen dan. Met de kleintjes kan ik gelukkig nog meekomen. Met de jongens van de Granja hoef ik het niet te proberen die storten zich overal bovenop als ze aan het voetballen zijn.

Afgelopen zondag zijn we naar het zwembad in Pelileo geweest met alle kinderen. We hadden de twee kleintjes even alleen in het kinderbadje gelaten. Toen ik terugkwam waren ze alle moeders en meisjes die in het babybadje waren aan het omhelzen en ze riepen amiga amiga. Uiteindelijk hadden ze een oma ze gek gekregen om ze zwemles te geven.

Ik moet nu stoppen met schrijven want het kantoor gaat op slot. Ik heb nog veel meer te vertellen, maar dat komt de volgende keer wel weer!

Muchos Besos


  • 12 Oktober 2012 - 07:38

    Ruud:

    Hola Flor, gracias por El cuento sobre LA GRANJA. Me imagimo Que tengas mas cuentos como para escribir
    Una novela! Que tal viajar y escribir y descubrir otros mundos? Y cada vez en cuando vernos en Holanda?
    Hoy llueve mucho y Voy a trabajar afuera, Bueno 'al mal tiempo buena cara', saludus Ruud

  • 12 Oktober 2012 - 07:59

    Mabel:

    hallo lieve fleur het is heel leuk om dit te
    lezen

    mis you

    xxxmabel

  • 12 Oktober 2012 - 08:43

    Marianne:

    Goed wakker worden met zulke verhalen van jou! Verrassing...
    Wel hartverscheurend, wat doe je met zo'n jongetje, Daniël? Wordt daar over gesproken? Hoop dat je weer eens het kantoor in mag ;-).

    miss you too, knuffel, xxxmama

  • 12 Oktober 2012 - 08:43

    Marianne:

    Goed wakker worden met zulke verhalen van jou! Verrassing...
    Wel hartverscheurend, wat doe je met zo'n jongetje, Daniël? Wordt daar over gesproken? Hoop dat je weer eens het kantoor in mag ;-).

    miss you too, knuffel, xxxmama

  • 12 Oktober 2012 - 17:11

    Marcella:

    Hoi lieve Fleur, dat zijn wel heftige dingen om te ervaren. Zo'n knulletje van 9 aan het overleven in zo'n stad in die kou. Lijkt me heel moeilijk om dat een plek te geven en los te laten. Maar wel heel fijn wat jullie ook voor die andere kinderen kunnen betekenen, jullie geven ze iig een veilig & warm onderkomen in de tijd dat ze bij jullie zijn. Veel plezier en ook soms sterkte gewenst, abrazo Marcella

  • 12 Oktober 2012 - 20:49

    Oma En Opa Leferink:

    wat een verhaal Weet je Fleur dat ik ook altijd de verhalen van Bas lees Zo heb ik iedere keer wat Vandaag was Erik hier en had op de iphone jou verhaal bij zich waar je aan het skipen was met thuis Ik vond het leuk jou even te zien Pa is ook bezig om skipe op mijn ipad te zetten,maar ik heb dat ook op de computer alleen werkt alles nog niet goed en kan ik de helft van de tijd niet op het internet vanwege dat ik nu alles via glasvezel heb maar bij mij werkt het nog lang niet Ik moet soms 10 minuten wachten voor ik een mail binnen heb Morgenvroeg om 8uur komt er voor de zoveelste keer iemand van KPN een andere verbinding maken Enfin genoeg erover. Met opa gaat het steeds beter wat het lopen betreft Vergeten doet hij wel veel,maar dat krijgen we allemaal De een wat vroeger dan de ander. Vorige week was Hedy jarig We zouden allemaal naar Bunnik gaan om wat te eten en Hedy te feliciteren Wij waren met Berend jan onderweg toen Hedy belde Mijn Auto Doet het Niet !!! Dan komen we naar jou Jolandi en Beike waren ook onderweg en ook Marianne en Mabel Komen jullie maar allemaal naar het LOid hotel dan komen we daar bij elkaar Dat is nu allemaal mogelijk met al die mobiele telefoons Jullie ma trof daar nog Merel uit de Commelinstraat Dat was nog wel leuk. Misschien heb je dat al gehoord Vandaag is Erik nog even met opa naar het land geweest En later met Berenjan om alle afval naar het aanbiedcentrum te brengen.Ik zou het ook vreselijk vinden als zo n klein joch weer op de straat belande. Was het zwemwater lekker dan kun je weeral het vuil van je (zal nog wel meevallen) wegwassen. Fleur ik ga nu naar beneden naar opa en ga een programma kijken in Japan. fijn dat het spaans veel beter gaat Bas schreef dat jij het al goed kon. Doe Bas ook veel groetjes Uiteindelijk komt hij uit dezelfde gemeente waar ik geboren ben en waar wij getrouwd zijn Fleur veel liefs en geniet ook maar van al die jochies en jongens maar voetbal maar niet met ze. dat lijkt een beetje gevaarlijk wel te rusten Opa Oma

  • 13 Oktober 2012 - 20:06

    Dineke Van Dalen:

    Ha die Fleur, goed om weer wat te horen. Wat ontzettend sneu van zo'n jochie van 9 jaar. Is het nog wel mogelijk dat hij weer bij het project aan kan kloppen? Nou Fleur we blijven je volgen hoor. Groeten P, I, M, J en D

  • 18 Oktober 2012 - 15:36

    Hedy:

    Hola sobrina,

    Tsja het verbaast mij niets dat er een Ipod wordt gestolen. Het is klein, makkelijk mee te nemen en je hebt meteen muziek. Nu maar hopen dat die jongen met het geld dat hij heeft ontvangen wat goeds heeft gedaan ipv lijm te snuiven of zoiets. Het is maar materiaal al snap ik best dat het vertrouwen een deuk krijgt.
    Wat fijn dat het spaans steeds beter gaat. Het lijkt me overigens een welkome afwisseling om ook met kleine kinderen te werken, dat heb ik in de voorgaande stukken nog niet teruggelezen.
    Wat ik goed vind aan je project, is dat het niet alleen voor jongens is die daar verblijven maar dat de buurt er eveneens gebruik van kan maken. Lukt het je om contact te maken met de buurvrouwen en mannen? Ik zit in het bestuur van Speeltuinen in Noord in Amsterdam en daar proberen ze ook altijd iedereen bij de speeltuinen te betrekken. Zo worden eenzame ouderen aangesproken om mee te helpen. Ze hebben ee eettafel project waar mensen met verschillende culterele achtergronden voor elkaar koken en met elkaar eten en daardoor meer van elkaar begrijpen.

    Fleur het is leuk te leze wat je allemaal doet. Hou ons op de hoogte.....en wat betreft het volksdansen....zeg je gewoon dat droog oefenen (zonder muziek) ook heel goed is.....laat ze dan zelf maar lekker zingen.

    dikke kus Hedy

  • 21 Oktober 2012 - 18:16

    Mugibu En Klaziena:

    Hoi Fleur,

    Wat leuk om alle verhalen van jou te lezen! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Goed om te horen dat je je draai daar hebt gevonden, en het naar je zin hebt. Je maakt wel heftige dingen mee zeg! Hopelijk maak je ook veel foto's en filmpjes! :-)
    Pas goed op jezelf (en je spullen..), en we houden je verhalen in de gaten.

    Liefs Mugibu en Klaziena


  • 22 Oktober 2012 - 10:42

    Yolande:

    Lieve Fleur,
    We volgen met veel interesse je verhalen. Wat maak je veel mee en wat zullen de kinderen daar blij met je zijn! Heel veel plezier! Liefs ook namens Fleur, Luc en Ad, Yolande

  • 24 Januari 2013 - 16:27

    Els Henken:

    lieve Fleur, eindelijk even tijd iets over je te lezen, je moeder gaf het me door toen ik naar je vroeg.
    Heel geweldig wat je doet hoor, wat zal je een indrukken opdoen.
    Zal proberen wat vaker te kijken. Heb een heel druk leven nu ik een vriend heb, maar wel heel fijn en zeer gezellig.
    Vandaag is je Opa verhuisd, hoop dat het hem zal bevallen, het is wat als je zo oud wordt en de weg wat kwijt raakt.
    Ik moet verder , laat je wel weer eens wat horen van mij. Geniet van alles en doe voorzichtig!!
    liefs Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 994
Totaal aantal bezoekers 21861

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 21 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: